News

[vc_row][vc_column][vc_column_text]VERSION FRANÇAISE ///

DATES EN 2022

17-18 mars 2022, Créer sous d’autres noms que le sien, exposé de recherche, colloque « L’archive comme lieu d’expérimentation : Construction, création, performance », Université de Lyon 3.

25-31 juillet 2022, Bardane et moi, résidence de recherche et représentation, Le Grand Bain, Madelaine-sous-Montreuil.

16 septembre 2022, Bardane et moi, représentation, Maison des Sciences de l’Homme, Aubervilliers.

Depuis 2019, Chloé Déchery développe un projet de performance en plusieurs épisodes: la trilogie Première qui cherche à mettre au jour des récits alternatifs sur les trajectoires biographiques réelles et fantasmées d’artistes femmes ; jouant avec les notions d' » alter ego  » et les possibilités qu’offre le « comme si » de la performance.

Pour la première partie de la trilogie, Chloé a écrit et créé un nouveau texte théâtral, une partition pour deux personnages; une femme de 40 ans et une grande plante sauvage, la bardane. La pièce a été créée le 19 septembre à Compiègne dans le cadre des Journées Européennes du Patrimoine et est prête à tourner.

Le deuxième volet de la trilogie est une conférence-performance intitulée Créer sous d’autres noms que le sien, qui suit Chloé, en tant qu’artiste-chercheuse, déballer des archives familiales et explorer les extraordinaires extraits de la correspondance épistolaire que sa grand-mère a tenue, dans les années 1950, entre le Cameroun et la France. La mise à jour de ces lettres révèle peu à peu l’histoire d’un texte écrit…qui sera donné à quelqu’un d’autre et…publié sous un autre nom. Don ou spoliation, la circulation de ce texte révèle un certain état de la question auctoriale pour les femmes écrivaines. La pièce est actuellement en cours d’écriture.

Enfin, le dernier volet du projet consiste une grande installation cinématographique composée d’entretiens réalisés avec des artistes féminines de différentes générations et offrant une vision matrimoniale de l’histoire de l’art contemporain (2022-23).

Les résidences de recherche et développement ont eu lieu avec les partenaires français CentQuatre Paris, Studio-Théâtre de Vitry, Centre National de la Danse, pad/Cie Nathalie Béasse à Angers, et le partenaire australien Critical Path, à Sydney.

Enfin, Chloé Déchery finalise un livre qui reprend le texte de sa précédente performance A Duet Without You et qui s’intitule Performing Collaboration in Solo Performance, « A Duet Without You » and Performance as Research. Le livre est publié chez Intellect et sortira au courant de l’automne 2022.

ENGLISH VERSION ///

PERFORMANCE DATES IN 2022

17-18 March 2022, Créer sous d’autres noms que le sien, research presentation, symposium « L’archive comme lieu d’expérimentation : Construction, création, performance », University of Lyon 3.

25-31 July 2022, Bardane et moi, research residency and performance, Le Grand Bain, Northern France

16 September 2022, Bardane et moi, performance, Maison des Sciences de l’Homme, Aubervilliers, France

Since 2019, Chloé Déchery has been developing a multi-folded performance project, the trilogy Première that seeks out to uncover possible alternative narratives and biographical trajectories for female artists (real and imaginary); playing with the notions of the « alter ego » within the frame of make-believe and performance-making.

For the first part of the trilogy, Chloé has written and created a new playtext; a two-handler performance score with a large wild plant (a Burdock, a native plant from her local region in Northern France). The play has premiered on September 19 in Compiègne as part of the Journées Européennes du Patrimoine and is ready to tour.

The second part of the trilogy is a lecture-performance entitled Créer sous d’autres noms que le sien, which follows Chloé, as an artist-researcher unpacking the extraordinary epistolary exchanges her grandmother wrote in the 50’s from Cameroun to France and which reveal the story of an authored text that is given to someone else and published under disguise. The piece is currently in its research and development phase.

Finally, the last component of the project will be a large film installation of interviews with senior female artists, offering a matrimonial take on contemporary art history (to be developped in 2022-23).

Research and development residencies have taken place with French partners CentQuatre Paris, Studio-théâtre de Vitry, Centre National de la Danse, pad/Cie Nathalie Béasse in Angers, and Australian partner Critical Path, in Sydney.

Finally, Chloé Déchery is finalising a book which includes the playtext of her previous performance A Duet Without You and which is entitled Performing Collaboration in Solo Performance, « A Duet Without You » and Performance as Research. It is due to be published with Intellect and will be released in late Autumn 2022.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][vc_column_text]ENGLISH VERSION ///

The book Performing Collaboration in Solo Performance, « A Duet Without You » and Practice as Research 

is a new publication project contracted with UK publisher Intellect. It is co-authored by Chloé Déchery and several collaborators involved in different capacities in the creative process of Chloé’s performance piece A Duet Without You (2015).
The contributors include Karen Christopher, Diana Damian Martin (Royal Central School of Speech and Drama), Clare Finburgh (University of Goldsmith), Marty Langthorne, Tom Parkinson (University of Royal Holloway), Mary Paterson, Deborah Pearson, and Michael Pinchbeck (University of Manchester).
The book provides a multi-folded investigation grounded into performance practice and practice-as-research methodology on the issues of co-authorship and collaborative labour in a world increasingly characterized by fragmentation, displacement, virtual communication and long-distance relationships. It addresses and playfully engages with the following questions: What is a duet without a partner? How does the solo form adresses the absentee(s)? What is a collaborative body? How can one sole performer enact and convey a collaborative practice?  Can we stand in for others? Can we speak on behalf of others? How can we nurture a sense of “being-together” through and despite absence?
The publication provides insights into an exemplary creative process typified by a rigorous practice-as-research methodology where practical experimentation and critical writing combine, merge and complete each other in order to generate creative material of both artistic and critical value. It stands as both an example of a professional and rigorous artistic practice which could be drawn upon for pedagogic objectives and as an experimental model for an exploratory array into devising, artistic collaboration, fluid dramaturgy and co-authoring, collaboration and community.
The publication date is scheduled for late 2022.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width= »1/3″][vc_column_text]

The artistic work of Chloé Déchery and her company moustache is supported by venues and partners including, in France, Studio-théâtre de Vitry, CentQuatre, Centre National de la Danse, le pad/Cie Nathalie Béasse; in the UK, Soho Theatre, The Battersea Arts Centre, Camden People’s Theatre, the Shoreditch Townhall, Oval House, Forest Fringe, Mayfest festival, Pulse festival, the greenroom, the Royal Exchange Theatre, the Corn Exchange, and, in Australia, Critical Path in Sydney.
Funding support include grants from the Arts Council England, The British Arts Council and Eur ArTeC.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width= »1/3″][vc_column_text]

With thanks to our patrons :
Françoise et Bernard Guérini, Florence de Ponthaud, Françoise et François Lemarchand, Vincent Rouxel, Anne-Marie et Philippe Daemlincourt, Martine et Philippe Haspeslagh, Brigitte et Thierry Pascaut, Pascale et Guy Berruyer, Gilles Besnoit, Patrick Bernard, Nicole et Bernard Thiérée, Annie Clair, Agnès et Laurent Perpère, Yolande et Pascal Coupin, Catherine et Pierre Delarue, Anne-Marie et Jean-François Bijon, Eloi Déchery, Marie et Bertrand Déchery
 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]